Het begin van de koude winter

20 november 2017 - Quebec, Canada

Hallo allemaal!

Na de vakantie werd het hier opeens wel heel erg koud, daar waren we allemaal nog niet helemaal op voorbereid. Het was dan ook opeens -7 en dan gevoelstemperatuur -17 brrrrr!

Het weekend na de vakantie ben ik die vrijdag voor het eerst in Canada naar de kapper geweest. Het is wel makkelijk want er is hier gewoon een kapper op de campus. S'avonds zijn we weer eens naar een hockeywedstrijd geweest. Het was wel grappig om te zien dat het een veel minder aggressieve wedstrijd was dan de eerste hockeywedstrijd die ik gezien had.

We wouden nog een laatste keer gaan wandelen en hebben dus de zaterdag een auto gehuurd en zijn naar Valllee Bras du Nord gereden. Het was ongeveer 45 minuuten rijden en op de weg daar naartoe kwamen we steeds meer sneeuw langs de weg tegen. Daar aangekomen, hebben we ons eerste even geinformeerd of we wel konden wandelen in de sneeuw. Een hele aardig dame hielp ons en liet ons een wandelroute op de kaart zien. Het was nog 20 minuutjes rijden naar het beginpunt van de wandeling en toen hebben we ons klaargemaakt voor de kou. Sneeuwboots, muts, sjaal, handschoenen, het was allemaal nodig! Het was gelukkig een prachtige zonnige dag en de wandelroute was heel mooi. Alleereerst kwamen we langs een waterval die half bevroren was, verderop was er nog een uitzichtpunt op de berg en een tweede waterval. Het was heel bijzonder om op het uitzichtpunt te zien dat op de andere kant van de berg, dat in de zon lag, geen sneeuw meer lag. De wandeling duurde ongeveer 5 uur en we waren dan ook erg blij om na een paar uur even op te kunnen warmen in een klein hutje onderweg. We hadden de vorige avond pasta salade gemaakt dus konden die lekker opeten. Rond 16:00 waren we bijna aan het einde van de wandeling en begon het al donker te worden dus de wandeling had niet veel langer moeten duren! Hierna waren we allemaal heel erg moe en, na nog ergens een warme chocomel te hebben gedronken, zijn we terug naar de uni gereden. Die avond hebben we met z'n allen nog een horror film gekeken in de TV zaal.

Die week was het weer druk druk met groepsopdrachten en de voorbereidingen voor het weekend in Toronto.

Donderdagavond zijn we om 23:00 met de bus vertrokken naar Toronto, dit was ongeveer 8,5 uur rijden. Ik heb heel slecht geslapen in de bus, ook omdat ik erge keelpijn had dus was best wel moe toen we om 7:30 in Toronto aankwamen. Eerst hebben we ons in het Holliday Inn hotel omgekleden en konden we onze koffers daar laten. Hierna, zijn we naar de dichtsbezijnde Tim Hortons gelopen voor koffie en tee om daarna downtown Toronto te bezoeken. Na Dundas Square, het Times Square van Toronto, gezien te hebben, hadden we allemaal wel erg veel honger dus hebben we een typisch canadees ontbijt ergens gegeten. Ik had pancakes met maple syrup. Daarna, zijn we richting de CN tower gelopen en zijn met de lift naar de top gegaan. De lift ging echt heel snel en het uitzicht was prachtig! Dit vooral omdat het heel helder weer was en de toren is de tweede hoogste van de wereld dus we konden heel Toronto van boven zien. Ook was er een glazen vloer waar je op kon staan, heel gaaf! Hierna, hebben we met een andere groep gemeet die niet met de bus gekomen waren en hebben we fietsen gehuurd. Hiermee hebben we de ferry genomen naar Toronto Island om daar rond te fietsen. De Nederlanders vergeleken het eiland met Giethoorn en daar leek het ook wel een beetje op met veel water en parkjes. Ook kon je de skyline van Toronto goed zien vanaf het eiland. Nadat we weer de ferry genomen hadden, hebben we de fietsen ingeleverd en bij Five Guys, een fastfood restaurant, gegeten. Hierna konden we inchecken in het hotel en ons opfrissen. S'avonds zijn we eerst naar de kerstmarkt in de Distillery District geweest. Het was het eerste weekend dat de kerstmarkt open was en het was echt gigantisch! Ik heb denk ik nog nooit zo'n grote kerstmarkt gezien. Er waren heel veel verschillende kraampjes, we hebben lollies van maple syrup geproeft. Om dit te maken, wordt de maple syrup in het ijs bevroren en aan een stokje gedaan, het was heel zoet. Toen, zijn we naar een pub geweest en hebben daar wat kleine hapjes gegeten. Thibault was jarig dus hadden we een toetje voor hem besteld met een kaars en hebben we voor hem gezongen.

De volgende ochtend hebben we eerst bij de Tim Hortons ontbeten en om 9:30 vertrok de bus naar de Niagara Falls. Jammer genoeg was het die dag erg mistig en regenachtig dus de watervallen waren slechter te zien dan in de zomer. Toch blijven de Niagara Falls indrukwekkend en gelukkig regende het niet te hard. We hebben daar tussen de middag italiaans gegeten. Toen hebben we de bus naar Chateau des Charmes, een wijngaard genomen. Eerst kregen we uitleg over de manier waarop de verschillende wijnen gemaakt worden en een rondleiding door het gebouw. Hierna, mochten we een rose, witte wijn, rode wijn en ijswijn proeven. Ze waren allemaal heel erg lekker en dan voel je je pas echt volwassen! Vooral de ijswijn vond ik erg bijzonder, het is heel zoet. Rond 17:00 waren we terug in Toronto en na een uurtje rust hebben we een uber naar Chinatown genommen om daar te eten. We hebben in een hotpot restaurant gegeten. We kregen allemaal een pannetje soep en mochten op een lijst vlees, groentes en vis kiezen om in de soep te koken, een soort chinese fondue dus. Het was erg lekker! Daarna hebben we nog ergens iets gedronken en een hele groep was bij een fraternity party dus zijn we daar naartoe gegaan, het was erg amerikaans, net als in een film!

Zondag zouden we om 14:00 de bus terug naar Quebec nemen dus hebben we s'ochtends de stad nog een beetje bezocht. Na een ontbijtje bij de Tim Hortons, zijn we eerst richting de Lawrence Market gelopen maar die was dicht op zondag. Daarna zijn we dus naar de Kensington market gelopen. Dit is een alternatieve wijk met allemaal kleine winkeltjes, graffiti en gekleurde huizen, het was erg gezellig daar! Ook kwamen we langs de University of Toronto, wat een prachtig en groot gebouw! Tussen de middag hebben we bij Chipotle gegeten, een mexicaans fast food restaurant. De terugreis ging beter dan de heenweg, ik heb eerst een paar uurtjes geslapen en daarna een film gekeken.

Ik vond Toronto een hele gave stad, wel veel groter dan bijvoorbeeld Montreal en het heeft ook veel meer van de US omdat iedereen daar engels spreekt. Ze noemen Toronto vaak het New York van Canada. Deze week moet ik weer wat gaan studeren want de tentamens zijn ook alweer over een paar weken en van donderdag tot zondag ga ik naar Gaspesie.