Mijn eerste week in Quebec

1 september 2017 - Quebec, Canada

Bonjour bonjour!

Zaterdag begon mijn echte inburgering in Quebec met een Tailgate Party, of te wel een heel feest op de parkeerplaats van het stadium voor het begin van de American Football wedstrijd. De Canadese waren aan het barbecueën en dronken bier in kampeerstoelen, in de truck van een wagen of op het dak van de camping cars, we kregen zelfs gratis eten van hun! De wedstrijd zelf was ook een hele beleving, ik snapte niet heel veel van de spelregels maar heel de sfeer er rond was zo leuk!! Er was heel veel muziek en zelf cheerleaders!

De volgende dag zijn we met een typische Amerikaanse schoolbus naar het bos Foret de Montmorency gereden en hebben daar 12km naar een waterval gewandeld. Dit was best zwaar want het was best wel klimmen op sommige plekken maar het was echt prachtig en heel leuk om de Canadese natuur eens te zien. S'avonds hebben we rond een kampvuur gepicknickt en zijn daarna naar een meer gereden. Daar moesten we heel stil zijn en er was ook bijna geen licht op een paar kleine olie lampjes na, ik heb nog nooit zoveel steren in de hemel gezien! al zittende op houten bankjes met dekens, kregen we een concert faunique (dit kan ik niet vertalen) te horen van artiesten die in bootjes op het meer zaten, dit waren vooral dieren geluiden maar ook veel muziek, het was echt heel mooi en bijzonder! Aan het begin was het zo stil dat je echt alleen een waterval in de verte kon horen.

Maandag begon de introductieweek van mijn faculteit. Eerst kregen we een welkomstwoord van de directeur, de president van de internationale vereniging van de faculteit en een presentatie met handige tips om in Quebec te "overleven". Hierna was er een campustour, deze keer iets uitgebreider dan de vorige keer en kregen we weer poutine te eten. S'middags was er niks specifieks gepland dus heb ik nog wat dingetjes gekocht die ik nodig had. S'avonds was er een feest in de bar op de campus, dat was gezellig!

De dag daarop zijn we wezen schaatsen op de schaatsbaan van de campus. Tussen de middag hebben we "ragout" gegeten, dat waren gehaktballetjes in een bruine saus met rijst, jaja ze eten hier altijd warm tussen de middag net als de Fransen. Daarna hebben we lekker even in de zon gegeten en een beetje op de campus rondgelopen. Voor het avondeten was er een diner in een restaurant geplant maar dit duurde echt heel lang, we hebben daar wel 5 uur gezeten, maar het was wel erg lekker! Daarna zijn we nog naar een bar in de stad geweest met een van de Canadese mentoren, dit was heel leuk!

Woensdag was ik jarig en kregen we s'ochtends een rondleiding in het gebouw van onze faculteit. Je merkt wel dat mensen hier in de winter heel veel binnen leven want in elk gebouw zijn er wel plekken om te eten, zalen die je kan huren om te studeren, er zijn zelfs pianozalen, tv zalen, echt van alles! S'middags hebben we bij de waterval: chutes de Montmorency gepicknickt, deze waterval is nog hoger dan de Niagara falls en het was dan ook prachtig! Een Canadees vertelde dat de waterval in de winter helemaal bevriest, dat is toch ongelofelijk! Terug op de campus kreeg ik taart als verrassing en een kadotje, toen voelde ik me wel echt jarig! Om 20:00 was er in de stad een gratis circus voorstelling dus hier zijn we met een groepje naartoe gegaan en het was een prachtige voorstelling. Het was heel acrobatisch en soms dacht je echt, hoe doen ze dit?? Daarna hebben we pasta in een restaurantje in de stad gegeten.

Gisteren zijn we naar het Parc National Jacques Cartier geweest, hier mochten we zelf kiezen welke wandeling we wouden doen. Ik heb "les Loups" gedaan, deze was minder zwaar dan die van zondag maar het uitzicht op de top was echt wonderbaarlijk! Daar hebben we ook gepicknickt op een rots. Terug op de campus waren we wel echt heel moe en na het eten hebben we een Canadese film gekeken: Bon cops, bad cops.

Vanmorgen zijn we naar de stad Quebec geweest, daar zouden we een rondleiding krijgen maar die hadden we vorig week al gedaan dus hebben we gewoon een beetje rondgelopen. We zijn in een paar souvenir winkeltjes geweest en ook in een kerstwinkel die het hele jaar open is, net een sprookje! Tussen de middag hebben we in grote zaal warm geluncht en nu ben ik weer terug op de campus. Ik heb een koelkastje, magnetron en 5 grote dozen met allemaal spullen van een meisje die hier vorig jaar op uitwisseling was over gekocht dus dat is makkelijk. Vanavond gaan we met een hele groep iets drinken in de stad dus dat is leuk!

Ik begin wel nieuwsgierig te worden naar de lessen hier maar die beginnen dinsdag pas want maandag is al een vrije dag, of te wel "Fete du travail".