In Quebec studeren

19 september 2017 - Quebec, Canada

Bonjour tout le monde!

De lessen zijn begonnen hier dus ik heb niet meer zoveel tijd om mijn blog te schrijven. Al heb ik maar 15 uur les per week, nemen de vakken veel tijd want in elk vak heb ik een groepsopdracht en er word van je verwacht dat je heel veel thuis leert. Ik heb 2 lessen in het Frans en 3 in het Engels, al was het eerst wel even wennen weer in het Frans vind ik het wel heel leuk.

Ik vind het ook heel grappig dat er hier doordeweeks feesten op de campus, in de campusgebouwen georganiseerd worden. Eigenlijk is alles hier op de campus en hoef je de campus niet af als je wilt.

Gelukkig is er ook nog genoeg tijd in het weekend om leuke dingen te doen, ik heb dan ook elke week gewoon 4 dagen achter elkaar vrij.

Twee weekenden geleden zijn we zaterdag de stad Quebec in geweest en hebben we op de plaines d'Abraham gelopen, dit was heel mooi. Daarna hebben we de boot naar de overkant van de fleuve Saint-Laurent genomen om een beetje in Levis rond te lopen. Het was heel mooi om de stad van de overkant te zien. Levis is de plek waar de locals wonen en het waren dan ook vooral woonwijken maar aan het water is een heel mooi stuk met fonteinen aangelegd. Rond 4 uur, hadden we wel erge honger want we hadden niet echt geluncht, dus zijn we in een hamburger tentje beland waar we 3 mini hamburgertjes gegeten hebben.

Die zondag hadden we een dag in de Canyon Saint-Anne geplannt. Dit was een uur met de bus ongeveer en, alhoewel het parc heel toeristisch was, was het echt prachtig! Er was een hele mooie waterval, waar je met hangbruggen overheen kon lopen. Na gepicknickt te hebben, zijn we naar het stadje Saint-Anne de Beaupre gelopen en daar in de cathedraal geweest. We hadden op de kaart gezien dat er ook een brouwerij in de buurt was dus daar hebben we heerlijke biertjes gedronken en een plankje met lekkers genomen. We zaten op het terras naast de rivier, zo'n mooi uitzicht!

Vrijdag zijn we met een hele groep naar Ile d'Orleans geweest met de bus om appels te plukken. Ik heb volgens mij nog nooit zoveel soorten appels gezien, de appelplukkerij was echt heel groot! We mochten daar 2 uur lang rondlopen en onze tas van 2 kilo met appels vullen. Ook mochten we zoveel appels eten als we wouden, ik kon op een gegeven moment geen appels meer zien!

Zaterdag hadden we al vroeg een auto gehuurd en zijn we naar het parc national de Saguenay gereden. Dit was ongeveer 3 uur rijden en het landschap was echt zo mooi onderweg!! In het national parc hebben we gepicknickt en toen de sentier de la statue gelopen. Dit was een wandeling van 7 km die alleen meer naar boven gaat dus het was wel echt klimmen. Het uitzicht over de Fjord de Saguenay was wel echt wonderbaarlijk! Ik vind de natuur zo gaaf hier!! S'avonds hadden we een houten chalet gehuurd verderop, dit bleek wel nog 2 uur rijden te zijn omdat we helemaal om moesten rijden... Maar we hadden geen spijt van onze keuze want we hadden ons eigen huisje met z'n 5en en er was zelfs een jacuzzi! We hebben eerst lekker spaghetti gekookt en toen marshmallows geroosterd op de bbq.

De volgende dag hebben we eerst daar ontbeten en toen een kleine wandeling in de buurt van het huisje gemaakt, dat was zo mooi want het was nog vroeg in de ochtend en er waren geen andere touristen. Om 11:30 hadden we een reservatie gemaakt om de walvissen te zien, dit was ongeveer een half uur rijden van het huisje. We gingen met een zodiac boot de rivier op en we hebben echt veel walvissen gezien, ook van dichtbij dus dat was wel bijzonder! Het was wel ongelooflijk koud op de boot dus ik had 3 truien over elkaar aan, een jas die ze ons gaven, een muts, een sjaal en handschoen. Dat word nog wat in December...