Thanksgiving weekendje in Montreal

11 oktober 2017 - Montreal, Canada

Hallo!

We hebben ons laatste weekendje weg gehad voor de tentamens, die al over minder dan 2 weken zijn. Vrijdagochtend zijn we dus met een groepje van 4 naar Montreal gereden. Onderweg hebben we boodschappen gedaan en toen we in Montreal aankwamen hebben we aan het water gepicknickt. Het was heerlijk weer dus hebben we besloten om eerst de Mont Royal op te gaan. Dit had ik de vorige keer ook al gedaan maar deze keer zijn we langs een andere kant de berg op gelopen, wat wel heel leuk was want we kwamen door een beetje een hipster wijk met allemaal kleine cafeetjes en tweedehands winkeltjes. Het uitzicht op de Mont Royal was weer prachtig! Voor s'avonds hadden we boodschappen gedaan bij de supermarkt en er was een hele gezellige keuken in ons hostel dus hebben we lekker pasta gekookt. S'avonds had ik met een Franse vriendin uit Toulouse, die nu al een paar jaar in Montreal woont (Ambre), afgesproken. Ze heeft ons verschillende bars laten zien waar je dan heerlijk buiten op een mooi terras kon zitten en dat was heel gezellig. Vooral makkelijk dat bijna iedereen gewoon Frans kan. We hadden een leuk hostel en sliepen in een kamer van 9 personen in stapelbedden van 3 personen, dat had ik nog nooit gezien! Maar verder waren de andere mensen in onze kamer ook aardig.

Al de hele week waren we opzoek geweest naar tickets voor de wereld kampioenschappen turnen voor de zondag en we kregen die vrijdag te horen dat iemand nog kaartjes te koop had op de Canadeese marktplaats. Het was een Amerikaanse vrouw, die speciaal in Montreal was voor de kampioenschappen, ze was heel aardig en Dion en ik waren heel blij dat we nog kaartjes hadden kunnen krijgen! Dus hebben we haar zaterdagochtend ontmoet.

Daarna hebben we met z'n allen in Chinatown tacos gegeten, die waren heel lekker! Het regende toen wel heel hard maar we wouden graag meer van de stad zien. Gelukkig had ik een paraplu mee en een van de jongens heeft maar een vuilniszak gevraagd om aan te doen. We hebben de metro naar Petite Italie genomen, daar boodschappen gedaan op de Marche Jean Talon en we zijn ook nog in een koekjes winkel geweest. Toen waren we wel heel moe want we hadden weinig geslapen dus voor het eten heeft iedereen een dutje gedaan en daarna hebben we weer heerlijk gegeten in het hostel. S'avonds zijn we naar een Irish pub geweest met nog een paar uit het hostel en nog een paar internationale studenten van onze universiteit die ook in Montreal waren. Er was echt een hele leuke sfeer in de pub!

Zondag begon de turnwedstrijd om 12:30 maar we hadden besloten om iets eerder te gaan om nog een beetje rond te kijken daar. De wedstrijd was in het olympische stadium van Montreal dus dat was echt heel gaaf!! Toen de turners zich aan het opwarmen waren, zagen we Epke Zonderland al! We hadden ook echt goeie plaatsen en de wedstrijd was heel goed geregeld. We hebben de vrouwen op de vloer en balk gezien en de mannen op de rekstok, brug en sprong. Ik vond het heel onwerkelijk om daar te zijn en vooral de oefening van Epke was heel indrukwekkend, hij kwam op een gegeven moment maar met een hand op de rekstok neer en kon zich nog net herpakken, echt spannend! Ook de vloer en balk waren heel bijzonder om zo in het echt te zien en er was zo'n leuke sfeer gedurende de hele wedstrijd. Richting het einde zagen we dat er een hele groep Nederlanders nog geen 5 meter van ons vandaan zaten en na een beetje beter kijken bleek dat het gewoon het Nederlandse vrouwenteam met familie en vrienden was. Eerst durfde we niet maar toen zijn we er toch maar naartoe gegaan om een foto met Sanne en Lieke Wevers te vragen en dat mocht! Heel bijzonder!! Aan het einde van de middag zijn we weer terug naar Quebec gereden en toen waren we allemaal heel moe van het drukke maar gezellige weekend.

Die maandag waren we vrij want het was de Canadeese Thanksgiving. Overdag heb ik veel moeten leren maar s'avonds had iemand een Thanksgiving Dinner georganiseerd. Het idee was dat iedereen iets te eten maakte en dan met z'n allen deelt. Clara en ik hadden carrot cake gemaakt en die was heel lekker. Ik denk dat we in totaal echt 40 personen waren van allemaal verschillende nationaliteiten. Iedereen had zoveel verschillende dingen gekookt, echt heel leuk!!

Dit weekend hebben we besloten om maar eens hier te blijven dus dat wordt leuk. Het wordt wel steeds kouder hier, al volop herfst!

Groetjes Lies

1. Doeselaartjes:
    12 oktober 2017
    Hi Lies, We hebben het filmpje van Ebke nog even bekeken idd heel knap! Succes met leren! Xx
  2. Saskia:
    12 oktober 2017
    He Lies, wat genieten we van je verslagen !
    Bijzonder om de nederlandse turners in actie te zien.
    Je maakt heel wat mee.
  3. Rien en corry:
    12 oktober 2017
    Meisje meisje toch. Wat heerlijk allemaal. Wel n beetje je rust nemen af en toe.