Weekendje Gaspesie

30 november 2017 - Quebec, Canada

Bonjour tout le monde!

Donderdag hebben Thibault en ik een auto gehuurd en zijn we naar Gaspe gereden. Dit ligt noord-oostenlijk van Quebec. Het was ongeveer 8 uur rijden maar we hebben ons prima vermaakt met veel (kerst) muziek, af en toe een stop bij een depanneur of Tim Hortons en het uitzicht vanuit de auto was heel mooi. We reden helemaal langs de fleuve Saint Laurent, die van Montreal tot de zee loopt, Gaspe is dan ook het uiterste puntje van deze rivier. Ik heb ook een paar uur gereden, voor het eerst in Canada! Gelukkig was de auto gewoon een automaat dus dat ging prima! We hadden 15 min rijden van Gaspe een Airbnb gehuurd, het was een houten huisje van een Canadees en we hadden gewoon de hele boven verdieping dus dat was fijn. Het uizicht op de rivier vanuit het huisje was prachtig! De man zelf was een beetje stil en gaf ons de ruimte om te doen wat we wouden. We mochten ook zijn keuken gebruiken maar we wouden de eerste avond gewoon in Gaspe iets eten. Gaspe was echt heeeeel klein, het centrum bestaat uit een straatje. We hebben in een van de enige restaurants gegeten, ik had fish en chips, dat was heel lekker.

De volgende ochtend zijn we al vroeg opgestaan om eerst een lekker ontbijtje met eieren en bananenpancakes te maken en daarna met de auto naar Perce te rijden. Dit was ongeveer 45 min rijden en het was zeker de moeite waard! Het was een prachtige dag en onderweg kwamen we langs veel kliffen, die half bevroren waren. Perce staat bekent om de enorme rots, die midden in het water ligt, dit was echt heel indrukwekkend om te zien. Je kon ook over een kaai lopen om de rots nog beter te zien, het was wel echt heel koud aan het water met de wind. Toen, wouden we daar ergens koffie drinken alleen er was gewoon niks open in Perce... We hebben dus besloten om terug naar Gaspe te rijden en daar iets te eten, en eindelijk onze koffie drinken! Ook zijn we nog even in het enige kledingwinkeltje van Gaspe gaan kijken en hebben daar onze black friday aankopen gedaan. De vrouw in het winkeltje vroeg ons waar we vandaan kwamen en had echt zoiets van: "wat doen jullie hier in November?". Naast Gaspe ligt het parc Forillon, daar wouden we een wandeling maken. Daar aangekomen kwamen we er echter achter dat het padje veels te ijzig was om op te lopen dus zijn we alleen naar een uitzichtpunt op een waterval gelopen. Daarna zijn we verder naar de vuurtoren op Cap-des-rosiers gereden. Hierna was het half 4 en het begon al te schemeren, later om 4 uur was het gewoon al donker dus onze dag was heel kort. S'avonds hebben we gekaasfonduet met kaas die we in een lokaal winkeltje in Gaspe hadden gekocht, dat was heel lekker!

Zaterdag was het tijd om terug te rijden richting het parc National de la Gaspesie. De weg daar naartoe was nogal spannend, op een gegeven moment kwamen we op een besneeuwde weg midden in het bos, daar was echt niemand. We zijn toen even gestopt om buiten te luisteren en het was zo stil dat je de sneeuw op de bomen kon horen smelten door de zon. Later, kwamen we langs een half bevroren meer, dat was zo mooi! Daar was ook gewoon niemand anders, dat was echt bijzonder. Hierna zijn we doorgereden naar het park zelf, waar de "accueil" natuurlijk dicht was. Gelukkig lagen er wel brochures met wandelingen die we konden maken. We besloten een korte wandeling te maken omdat er veel sneeuw lag en dat het al 14:00 was. Soms zakte je gewoon tot bijna je knieen in de sneeuw en we liepen in het begin een beetje fout, maar uiteindelijk hebben we wel het uitkijkpunt kunnen vinden en daar was het heel mooi. Heel weinig mensen hadden die wandeling gemaakt die dag dus het was prachtig met de verse sneeuw overal en zoooo stil! Richting het einde van de wandeling begon het alweer donker te worden en zijn we naar Rimouski gereden. Dat was iets minder dan 3 uur rijden. Daar hadden we weer via airbnb een appartement gehuurd, dicht bij het centrum. We besloten om s'avonds in het appartement pasta te koken en zijn daarna nog iets wezen drinken in de stad. Rimouski was groter dan de dorpjes waar we tot nu toe geweest waren en het was leuk om daar even rond te lopen.

Zondag, hadden we als ontbijt croissants en zijn we naar de onderzeeer van Rimouski gereden. Dat was heel indrukwekkend om zo te zien in het echt, jammer genoeg was het museeum over de onderzeeer zelf dicht. Na een beetje rond gelopen te zijn, zijn we snel de auto ingestapt want het was heel koud. Toen, zijn we naar het centrum van Rimouski gereden en na wat winkeltjes gedaan te hebben, hebben we daar een hele lekkere pannenkoek gegeten. Er waren veel kleine winkeltjes waar ze lokale producten en gemaakte dingen verkochten dus dat was leuk om te zien. Ook begon het toen te sneeuwen en na een half uurtje zag de hele stad wit. Na de lunch hebben we besloten om terug te rijden naar Quebec want dat was ook nog 3 uur rijden. Onderweg begon de zonsondergang en de lucht was zo mooi! Dat was een goeie afsluiting van ons weekend. Voor we naar de campus gereden zijn, hebben we eerst nog boodschappen gedaan, dat was wel handig met de auto. Het was ook leuk om de rest daarna in de keuken weer te zien maar we waren wel heel erg moe van het reizen en het weekend.

Maandag was het weer even "back to reality" met school, groepsopdrachten enzo. Ook heb ik over 1,5 weken mijn eerste tentamen, dus ben nu al druk aan het leren. Het gaat wel snel nu, over 3 weken ga ik al terug naar Frankrijk... Maar gelukkig heb ik na mijn tentamens een week om nog wat leuke dingen te doen.