Het begin van de herfst

2 oktober 2017 - Quebec, Canada

Hoi hoi!

Twee weken geleden was het echt heel warm hier, dagen lang bijna 30 graden, dat had ik niet van Canada verwacht! In de flat waar ik woon werd het dan ook niet makkelijk veel cooler en in de schoolzalen stond de airco weer veel te hard. Maar nu merk ik dat het weer begint om te slaan, het waait harder en de bomen kleuren in het geel, oranje en rood, prachtig!!

Afgelopen weekend zijn we zaterdag wezen wandelen in de Parc national des Grand-jardins. We hebben de sentier du Mont lac des Cygnes genomen, dit was een wandeling van ongeveer 4 uur langs een heel mooi meer waar we een broodje gegeten hebben. Daarna ging de wandeling verder naar boven de berg op. Het was aardig klimmen, vooral op het einde maar de omgeving was zo mooi! Je kon ook zien dat de bomen begonnen te kleuren en het was super mooi weer. Boven op de berg voelde ik me zo klein tussen de uitgestrekte landschappen, het was echt heel mooi!

De volgende dag waren we al vroeg op want we gingen om 8 uur brunchen met z'n allen. Om 13:00 begon namelijk de American football wedstrijd en daarvoor gingen we feesten. De brunch was zo lekker, iedereen had iets anders gemaakt: pancakes met maple syrup, Franse crepes, eieren en bacon. Ook hadden we allemaal ons rode t-shirt van de universiteit aan en bij het sportscentrum aangekomen werden we geel en rood geschminkt, de kleuren van de universiteit. De wedstrijd zelf was natuurlijk ook weer een groot feest maar we zaten wel midden in de zon met 28 graden dus ik ben niet tot het einde gebleven want op een gegeven moment was het echt te warm. Wat heel grappig was is dat je de volgende dag kon zien dat we allemaal verbrand waren en dus een wit vierkantje op onze wangen hadden van waar de schmink eerst zat.

De rest van de week had ik het heel druk met school want ik heb veel deadlines deze week en alles moest voor het weekend af zijn omdat ik naar New York ging.

Om 22:00 vertrok donderdag de bus naar New York, we hebben heel de nacht gereden en kwamen om 8 uur s'ochtends in New York aan. Het was ongeveer 3 uur tot aan de grens en daar moest iedereen (54 man!) de bus uit om langs de paspoort controle te gaan, wat een gedoe was dat! Daarna heb ik gelukkig wel een paar uurtjes kunnen slapen. We sliepen in een Holliday Inn hotel in Manhattan en bij aankomst mochten we daar lekker ontbijten, dat was heel fijn! Toen hebben we met een groepje besloten om langs de grote highlights te lopen, Times Square, de Empire State building en daarna hebben we de metro naar het zuiden genomen. Daar hebben we de ferry langs het Vrijheidsbeeld genomen en konden we de skyline van New York goed zien. Hierna zijn we langs Wall Street gelopen en hebben we het 9/11 Memorial bezocht. Zelfs al had ik dit eigenlijk al gedaan met papa en mama was het nog steeds allemaal heel gaaf om te zien en ik bedoel het blijft toch New York! S'middags hebben we bij de Wendy's gegeten. Voor s'avonds hadden we last minute tickets voor een broadway show gekocht: Kinky Boots, dit was echt heel gaaf! Het was een vrolijke musical met veel humor, prachtige dans optredens en veel muziek. Hiervoor hebben we bij sushi bij City Kitchen gegeten, dat was ook lekker. Na de musical hebben we nog een beetje rondgelopen maar ik ben natuurlijk nog geen 21 dus ik mag geen bar in of alcohol drinken in de USA.

Zaterdagochtend hebben we in Central Park gefietst, het blijft echt een prachtig park maar het was wel heel druk met veel fietsers en hardloopers. Hierna zijn we in een Trump Tower in de buurt geweest want we dachten dat we daar een mooi uitzicht over het Central Park zouden hebben maar dit was jammer genoeg niet het geval. Toen hebben we de metro naar Little Italy genomen om daar lekker Italiaans te eten. S'middags zouden we om 16:00 naar een baseball wedstrijd van de Yankees gaan, maar we kwamen er in het restaurant achter dat de wedstrijd al om 13:00 begonnen was... We wouden toch allemaal alsnog gaan dus hebben we snel de metro naar het Yankees stadium in Brooklyn gepakt. Daar moesten we helemaal naar achterkant van het stadium lopen (naja het was meer rennen) en kregen we te horen dat we niet meer naar binnen mochten. Wij helemaal aandringen dat we uit Europa kwamen en dat we tickets hadden en uiteindelijk mochten we naar binnen! Ik heb er in ieder geval geen spijt van, het was zo'n groot stadium, echt heel gaaf! Al waren het maar de laatste 15 minuten van de wedstrijd, het was een mooie ervaring. Hierna hebben we even koffie bij de Mac Donalds gedronken en hadden de jongens het leuke idee om nog even in de Bronx rond te lopen, dit heeft maar een straat geduurd want het was niet super veilig. Nadat we even terug naar het hotel geweest waren om even te douchen, wouden we iets in Brooklyn eten, het was alleen nog best moeilijk om daar de weg te vinden maar uiteindelijk zijn we in een leuke plek met muziek terecht gekomen waar we iets konden eten.

Zondag wou ik heel graag naar een gospel gaan en een vriendin van mij wou graag mee dus hebben we met z'n tweeën de metro richting Haarlem genomen. Daar was er om 9:30 een gospel dienst in de First Corinthian Baptist Church. De dienst begon met verschillende liedjes en het was heel mooi gemaakt want er waren schermen waar we de tekst op konden lezen om mee te zingen. Het was zo vrolijk allemaal en tegelijk ook heek mooi om te zien hoe zij hun geloof uiten. Daarna sprak de priester, een jonge man met veel humor en het was echt een showman vond ik. Echt een leuke ervaring! Voor onze laatste maaltijd in New York hebben we in een hele trendy diner gegeten waar schoenen aan het plafond hingen en lampen van cassettes gemaakt waren, het eten was heel lekker! Jammer genoeg was het toen alweer tijd om de bus terug naar Quebec te nemen. Onderweg zijn we ergens gestopt om iets te eten en daar ben ik waarschijnlijk mijn mobiel verloren...

Vandaag is het weer back to reality met alle groepsprojecten en lessen die gewoon weer doorgaan. Al was het kort in New York, ik heb er echt van genoten en het lijkt wel alsof we een week weg waren!