Vakantie in Canada

7 november 2017 - Quebec, Canada

Bonjour bonjour,

Het is weer een tijdje geleden dat ik iets geschreven heb. Een paar weken geleden was het wel even een avontuur zo 2 nachtjes in het ziekenhuis voor een infectie maar het is allemaal goed gekomen.

De week daarna was het tentamen week dus dat was druk studeren want ik had 4 tentamens in 3 dagen en moest ook nog wat dingen inleveren. De tentamens waren over het algemeen wel makkelijker dan in Tilburg. Donderdag had ik nog een dagje om mijn kleren te wassen en alle laatste dingen te regelen en s'avonds ben ik naar een concert van de Imagine Dragons met 3 andere geweest. We zouden in eerste instantie op niveau 3 zitten dus best ver achteraan en heel hoog, maar toen we daar aankwamen, kregen we andere kaartjes op het eerste niveau, echt maar een paar meter van het podium af! We konden het dus heel goed zien en zaten er helemaal in, het was echt een heel gaaf concert!!

Vrijdag zijn we met z'n drieen met iemand mee gereden naar Montreal. Daar hebben we s'middags chinees in Chinatown gegeten en daarna een beetje rondgelopen. Omdat ik de stad al verschillende keren gezien had, kan ik me steeds beter orienteren en is het dan ook wel leuk om daar eens een beetje te winkelen. Na het eten hebben we s'avonds ook nog even rond de haven gelopen en dat was echt heel mooi, met veel lichteffekten.

De volgende dag zouden papa en mama rond 3 uur in Montreal landen. S'ochtends hebben we gewoon in het hostel ontbeten, we hadden hetzelfde hostel genomen als de vorige keer. Daarna hebben we door de gay wijk gelopen en rond de plateau du Mont Royal, een wijk dat heel hipster is dus met kleine cafetjes, winkeltjes enzo. Daar hebben we tussen de middag ook lekker gegeten. De bus naar het vliegveld duurde nog een uur maar ik was heel blij om papa, mama en maaike weer te zien! We hebben gelijk een auto bij het vliegveld gehuurd en vanaf daar zijn we naar de Mont Tremblant gereden. Onderweg zijn we nog even bij de Tim Hortons gestopt, de Canadese Starbucks, want dat wou mama wel heel graag zien. Ons hotel in Mont Tremblant was echt heel groot, Chateau Beauvallon heete het. S'avonds hebben we in een dorpje in de buurt bij een restaurant gegeten, we dachten dat dit het centrum van Mont Tremblant was maar achteraf bleek dat ergens anders te zijn. Daarna was iedereen heel moe, door de jetlag en het reizen dus zijn we vroeg gaan slapen.

De volgende dag hebben we in het hotel ontbeten, op de kamer omdat er niet veel plek in de ontbijtzaal was. Het regende best wel hard maar toch wouden we wat van de natuur zien dus zijn we het park in gereden. Daar hebben we twee kleine wandelingetjes tot twee verschillende watervallen gemaakt, vooral de eerste was erg mooi! Daarna hadden we het toch wel koud en hebben we deze keer wel in het echte centrum van Mont Tremblant bij een creperie gegeten. Het was echt net zo'n Disney dorp met gekleurde huisjes en allemaal kleine winkeltjes en zelfs muziek in de straatjes. Toen waren onze voeten nog steeds aardig nat dus zijn we even terug naar het hotel geweest om op te warmen. Hierna zijn we ook nog naar het oude centrum van Mont Tremblant geweest en hebben daar mexicaans gegeten.

Maandag regende het nog steeds dus dat was echt jammer want wouden een wandeling in het park maken maar dat was echt niet te doen met het weer. Ook was er een stroomstroring in het hotel dus deden bijvoorbeeld de lichten in onze kamer het niet. We zijn eerst naar Val David gereden, dat was een beetje een artistiek dorpje, jammer genoeg was er niet heel veel open. Daarna zijn we naar St Agathe des Monts gereden en hebben daarna een mall gezocht om lekker droog rond te kunnen lopen. Dit was alleen nog niet zo makkelijk te vinden en hebben uiteindelijk een broodje bij de Subway in Mont Tremblant gegeten, daar hebben we ook nog een paar winkels gezien. Rond 17:00 waren we terug in het hotel en daar was de stroomstoring nog niet opgelost. Daarom vonden we het wel vervelend om nog een nacht te blijven, vooral omdat we de volgende ochtend al vroeg door zouden rijden naar Trois Rivieres. We hebben dus besloten om dezelfde avond nog gelijk door te rijden naar onze volgende bestemming. We hebben bij een Tim Hortons een hotel voor de volgende twee nachten geboekt en zijn daar naartoe gereden. Onderweg hebben we even iets bij Mac Donalds gegeten.

Dinsdag hebben we een prachtige wandeling gemaakt in het Parc recreoforestier Saint-Mathieu. Hij was 10 km lang en we hebben er echt 5 uur over gedaan dus waren daarna wel kapot! De wandeling liep naar een klein watervalletje, door het bos en langs kleine beekjes. Door de storm en de regen waren veel bomen omgevallen en liep er vaak water op het pad dus dat was nog een heel avontuur om daar langs te komen! Die avond hebben we in Trois Rivieres bij een echt lokaal restaurantje gegeten, dat was erg lekker!

De volgende dag zijn we naar Quebec gereden en daarvoor nog even bij de Chutes de la Montmorency gestopt. Ik was hier ook met mijn verjaardag geweest en vond de waterval toen al indrukwekkend maar met de vele regen die gevalt was, was het nu nog indrukwekkender! Hierna zijn we naar onze b&b voor de volgende 2 nachten gereden en daar werden we ontvangen door een hele aardige fransman. Toen zijn we het oude Quebec in gegaan en hebben daar even een broodje gegeten. Het was die dag mooi weer dus we besloten de veerboot naar Levis, de overkant van de rivier die langs Quebec loopt te nemen. Daar kan je de skyline van Quebec mooi zien en het was dan ook heel mooi met de herfst kleuren. Toen zijn we weer naar boven gelopen en hebben rond de citadelle gelopen, boven had je ook een mooi uitzicht op de Chateau de Frontenac. Na nog even in het oude centrum rondgelopen te hebben, zijn we terug naar de b&b gegaan. S'avonds hebben we in een frans restaurant gegeten met Thibault, zodat papa, mama en maaike hem konden ontmoeten. Hierna zijn maaike, ik en Thibault met nog een paar andere vrienden naar een spelletjes cafe gegaan waar je spelletjes kan spelen en onbeperkt tee en koffie kan drinken, dat was erg leuk!

De volgende dag kregen we een heel persoonlijk ontbijtje in de b&b aan een lange tafel met van alles en zelfgemaakte scrumbled eggs. Het regende weer suuuuper hard dus we hadden de paraplus hard nodig. Eerst zijn we naar de Marche du Vieux Port gelopen, een markt aan de haven met allemaal lokale producten. Toen zijn we door naar het nieuwere centrum gelopen en hebben bij Chez Victor gegeten. Mama had een poutine, het gerecht van Quebec, dat wou ze graag eens proeven. Daarna zijn we doorgelopen en besloten we het Parlement van Quebec te bezoeken. Hier kregen we een rondleiding van bijna een uur, die heel interessant was over hoe het allemaal werkt in Canada en in Quebec. Het gebouw was ook heel mooi. Toen hebben we nog even iets gedronken in het oude centrum en daarna hebben we ergens spaanse tapas gegeten. Daarna was iedereen echt verzopen door de regen en een beetje moe dus zijn we terug naar de b&b gegaan.

Vrijdag hebben we eerst boodschappen gedaan, dat was heel fijn voor mij, scheelde weer wat sjouwen omdat we met de auto waren. Daarna zijn we naar de campus gereden en hebben papa en mama kunnen zien waar ik woon. Ook hebben ze Clara nog even kunnen ontmoeten en zijn daarna doorgereden naar Montreal.

Ik doe het dit weekend een beetje rustig aan. Het is wel echt fijn om iedereen weer te zien. Ik heb gisteren met Thibault een beetje in de mall gewinkeld en aan het einde van de middag zijn we met z'n allen wezen schaatsen, dat was erg leuk!

Morgen heb ik weer les, dan is de vakantie echt voorbij maar er staan al verschillende leuke dingen op vooruitzicht zoals een weekend naar Toronto en ik wil ook nog naar Ottawa. Ik hoop ook dat ik snel mijn simkaart ontvang om whatsapp te hebben.