De eerste dagen in Montreal

18 augustus 2017 - Montreal, Canada

Bonjour!

Na door iedereen uitgezwaaid te zijn vloog ik woensdag om half 11 naar Parijs. Daar had ik ongeveer 3 uurtjes om over te stappen naar het volgende vliegtuig, en 7,5 uur later stond ik op het vliegveld van Montreal. Eerst moest ik door de douane en opeens hoor ik: "He, kom jij ook uit Tilburg?!" achter me. Bleek dus dat er een jongen die ook in Tilburg studeert achter me stond en hij herkende mijn asset vest. We hebben toen samen de bus naar het centrum genomen, dit was allemaal heel goed geregeld.

Het duurde wel echt bijna een uur voordat we in het centrum waren en Montreal is dan ook groter dan ik gedacht had! Het M hostel was heel makkelijk te vinden en na een rondleiding en wat uitleg kwam ik in mijn kamer voor de komende dagen. Het is echt een heel nieuw en mooi hostel, ik slaap wel met 9 andere meiden maar iedereen heeft heel erg z'n eigen privacy. Ik was toen wel echt heel moe van de reis en lag om 20:30 al in mijn bed.

De volgende ochtend was ik natuurlijk al om 5 uur klaarwakker door de jetlag. Ik ben uiteindelijk rond 8 uur opgestaan en na gedoucht te hebben, ben ik in het hostel gaan ontbijten, dit is gewoon gratis! Een ander meisje van mijn kamer die uit Australie komt zat er al dus toen hebben we samen ontbeten. Daarna heb ik even bij de receptie gevraagd wat een leuke wandelroute is en ben ik naar het oude gedeelte van de stad gelopen.

Daar was het natuurlijk nog super rustig en er was ook nog veel dicht. In de Rue Saint Paul en de Marche Bonsecours waren veel kunstgalerijen en kleine winkeltjes en het waren natuurlijk allemaal vrij oude authentieke gebouwen. Het was wel heel toeristisch met overal souvenier winkeltjes waar ze maple syrup en botjassen verkopen. Het was wel echt heel warm en heb toen even een ijskoffie gedronken. Met mijn reisgids in de hand ben ik verder rondgelopen, ik ben op verschillende pleinen geweest en wat ik heel mooi vond was de binnenkant van de Cathedrale Notre Dame. Ook heb ik de haven gezien en ik was verbaasd daar gewoon een trein met containers te zien rijden. Toen ben ik verder richting het nieuwe centrum gelopen en opeens in China Town beland. Dit was nog best groot en ik heb daar toen een crepe chinoise gegeten wat heel lekker was.

Daarna ben ik naar het plein Ville Marie geweest wat iets hoger ligt en daardoor had je een mooi uitzicht op de Mont Royal. Het was daar heel gezellig, er was een klein marktje en live muziek. Toen ben ik doorgelopen naar Square Dorchester, een parkje en daar was ook een soort vvv dus heb ik daar even wat brochures gehaald. De Rue Saint Catherine is dè winkelstraat van Montreal met alle merken die je maar kan bedenken, hele grote wolkenkrabbers en daar was het dan ook wel echt heel druk. Ik had om 4 uur met Lea afgesproken, een duits meisje die ook in Quebec gaat studeren. Samen zijn we terug naar het oude centrum gelopen en hebben we daar iets gedronken en daarna iets gegeten, ik had een quiche Lorraine en zij een crepe. Zij vroeg of ik s'avonds iets mee ging drinken met haar en nog een duitse vriendin en na even terug naar hostel te zijn gegaan, hebben we met z'n allen iets in de stad gedronken. Een ander duits meisje uit mijn kamer van het hostel is ook mee gegaan, om 11 uur was ik toen wel erg moe dus ben ik gaan slapen. Met 3 duitsen was het natuurlijk de bedoeling dat ik ook duits zou praten maar dat viel echt niet mee!

Vanmorgen heb ik eerst maar eens een metro ticket voor 3 dagen gekocht want ik ben er wel achter gekomen dat alles niet te voet te doen is. Het regent vandaag wel al de hele dag, maar gelukkig hebben de canadeese daar een goede oplossing voor gevonden! Er is hier in Montreal namenlijk een stad onder de stad: de ville souterraine. Dit was heel bijzonder om te zien, het waren voornamelijk gewoon winkelcentra onder de grond maar soms ook gewoon lege, kale gangen. Het was goed dat ik een kaart bij me had anders was ik zeker weten verdwaald! In de Complexe Desjardins was een hele mooie fontein met veel licht, hier heb ik even een warme chocomel gedronken. Die winkelcentra zijn wel echt heel amerikaans maar ik vind het dan ook heel grappig om te zien dat ze veel franse winkels zoals Yves Rocher hebben. Ik vond het wel echt heel warm en benauwd daar beneden en gelukkig was de regen niet meer zo erg.

Ik heb toen de metro genomen naar een ander gedeelte van de stad om de Marche Jean Talon te zien. Dit is een hele grote markt waar ze veel eten verkopen, fruit, groente,  kaas, vlees, het was er allemaal! Ik heb wat kleine tomaatjes gekocht en daarna bij Tim Hortons een wrap gegeten. Daarna ben ik verder gelopen in de wijk Petite Italy. Hier was een totale andere architectuur dan in het centrum, meer woonhuizen en het deed me heel erg aan Engeland denken. In een park zag ik 2 kleine eekhoorntjes dit was heel schattig! Toen begonnen mijn voeten weer moe te worden dus heb ik de metro terug naar het hostel genomen en ben ik nog even langs een supermarkt geweest. Het was echt een gigantische supermarkt, ik kon echt niks vinden! Ze hebben alles hier ook echt in hele grote verpakkingen!

Ik heb net even koffie gedronken en heb om 17:00 met een jongen die hier woont en die ik in Tilburg heb ontmoet afgesproken om iets te gaan eten in Montreal, dus dat is gezellig! Verder vind ik het zo grappig om te zien dat alles hier in het frans is en iedereen het zo leuk vind om frans te praten. Het accent valt me ook echt heel erg mee, ik kan het goed verstaan! Morgen ga ik waarschijnlijk de Mont Royal beklimmen en ik wil zondag graag een fiets huren.