Een goeie afsluiting van Montreal en een nieuw avontuur in Trois-Rivieres

21 augustus 2017 - Trois-Rivières, Canada

Eerst maar even een wijziging van mijn vorige post: hier zeggen ze niet "bonjour" maar "hallo" en dan natuurlijk op z'n frans uitgesproken als "allow".

Vrijdagavond was heel gezellig, Renzo (de jongen die in Montreal woont) en ik hebben eerst een bubble tea in China Town gedronken en daarna heeft hij me de Franse en de Engelse uitgaanswijken laten zien, daar hebben we iets gedronken en gegeten. Hij heeft me heel veel over de geschiedenis van Canada verteld en ook dat Montreal heel internationaal is maar dat je dus wel verschillende taaldelen in de stad hebt.

Zaterdag heb ik al vroeg een fiets gehuurd bij het adres dat het hostel mij gegeven had. Daarmee heb ik het fietspad gevolgd naar de oude haven. Dit was nog niet zo makkelijk te vinden want er is echt maar 1! fietspad dus kwam ik meerdere keren midden op de weg terecht... Aangekomen bij de haven, ben ik langs de rivier gefietst, daar was een klein marktje dus daar heb ik even een "chocolatine" gekocht. De fietstocht langs de rivier was heel mooi, ik ging over bruggetjes, kleine padjes, langs de weg, midden in het havengebied, op weg naar de eilanden tegenover Montreal. Jammer genoeg was de Ile Notre Dame gesloten vanwege een concert van de Guns 'n Roses maar ik kon gelukkig wel op de Ile d'Helene. Hier heb ik een filmpje over Parc d'Expo 67 gezien en een rondje over het eiland gefietst. Je had ook een heel mooi uitzicht over de skyline van Montreal. Daarna ben ik over de pont Jacques-Cartier terug naar het centrum gefietst, daar was het ook prachtig om de stad van boven te zien! Ik had met het duitse meisje (Lea) afgesproken om om 3 uur de Mont Royal te beklimmen dus na mijn fiets teruggebracht te hebben, heb ik de metro daar naartoe genomen. De beklimming van de berg was nog een heel avontuur, we moesten helemaal door een small padje midden in de natuur en het was nog best wel klimmen! Maar het was het allemaal zeker waard want het uitzicht was echt prachtig daarboven!! Nadat we nog een beetje op de berg rondgelopen hadden, zijn we even in het park boven op de berg gaan zitten, daar was ook een groot meer waar je met een bootje op kon varen. S'avonds hebben we bij een restaurant gegeten die Renzo me aangeraden had, alle gerechten waren daar maar 5 dollar en daarom mochten we er wel een lekkere cocktail bij van onszelf :) I moet wel noch heel erg wennen dat ze hier altijd 15% fooi verwachten, dit moet je vaak ook zelf uitrekenen en ik ben er al een keer op aangesproken toen ik het niet gedaan had. Na het avondeten was ik weer erg moe van de lange dag en ben ik snel gaan slapen.

Zondag heb ik eerst uitgecheckt bij het hostel en mijn koffers in de bagage ruimte gelaten voordat ik in het hostel ging ontbijten en tegelijk met papa en mama skypen. Daarna heb ik de metro naar het Olympisch dorp genomen, dit vond ik niet zo bijzonder. Ik denk dat ik er meer van verwacht had maar je kon niet echt de gebouwen bezoeken en voor bijvoorbeeld de toren moest je veel betalen. Dus heb ik de metro weer terug naar het centrum genomen want een meisje had mij die ochtend verteld dat er om 12 uur een parade voor de gay pride zou zijn. Er zaten al veel mensen langs de weg te wachten dus ben ik er maar bij gaan zitten. Het was even wachten maar ik denk dat ik nog nooit zoiets bijzonders gezien heb! Er was muziek, veel kleuren, vrolijkheid, een minuut stilte, je kreeg een armband, iets te drinken en dan weer een ijsje, echt heel gaaf om mee te maken! De parade duurde ook echt bijna 2 uur maar op een gegeven moment begon ik een beetje te stressen omdat ik om 17:00 mijn bus moest halen en nog helemaal terug naar het hostel moest. Dit ging gelukkig uiteindelijk allemaal goed. De busrit naar Trois-Rivieres, een van de oudste steden van Canada duurde iets meer dan 2,5 uur en bij aankomst kon ik al zien dat dit een hele andere stad dan Montreal was. Ik had de straat van het hostel gelukkig van te voren opgezocht ik wist alleen niet het precieze nummer van het hostel en de straat bleek heel lang te zijn... Gelukkig kwam ik een jongen tegen die toevallig ook in het hostel sliep en vanuit Montreal naar Trois-Rivieres gefietst was, dit kan dus blijkbaar ook! De Auberge Internationale was veel kleiner en ouder dan het vorige hostel en voor het gemak heb ik als avondeten maar even een noedelsoepje bij een supermarktje verderop gehaald.

Vanmorgen was ik weer vrij vroeg wakker en na het onbijt heb ik aan de receptie gevraagd wat er te doen was in de stad. Ze gaf me een kaart met een leuke wandelroute mee en nog wat andere tips. De route was heel leuk, ik ben nog in wat winkeltjes geweest en langs de rivier had je veel muren waar spreuken op stonden. Daarna heb ik maar even een korte broek in het hostel aangetrokken want het was echt heel warm en ben ergens gaan lunchen. Het was voor het eerst dat ik ergens alleen op het terras zat, dat was wel een beetje raar maar ik had een hele lekkere pow bowl, een soort sushi alleen dan in een salade met gerookte zalm, rijst, komkommer enzo. Hierna ben ik naar het een van de oudste gevangenissen gelopen want in het hostel had ze me aangeraden deze te bezoeken. De rondleiding door de gevangenis werd door een vroegere gevangene gegeven, die zijn eigen verhaal vertelde, dit was echt heel bijzonder, echt iets om over na te denken. Ook de gevangenis was heel goed gerenoveerd. Het was wel moeilijk voor mij om zijn frans te verstaan, dan merk je toch dat in de kleinere steden mensen meer dialect praten, vooral de oudere mensen. Toen ben ik verder langs de rivier gelopen en daar had je een mooi uitzicht over de eilandjes aan de overkant. Nu zit ik weer even in het hostel en maar even kijken wat ik vanavond ga doen.

Ik neem morgen om 15:00 de bus naar Quebec en dan word het tijd om de campus en mijn kamer voor de volgende maanden te zien, ik ben benieuwd!

1. John:
    22 augustus 2017
    Lies, wat heb je al veel meegemaakt op een weekje tijd. En zo leuk geschreven! Goede reis vandaag naar Québec :)
  2. Doeselaartjes:
    22 augustus 2017
    Hallo Lies, Lekker wakker worden zo, met een mooi verslag van jou
    Zijn benieuwd naar je 'entree' op de campus! Fijne dag
  3. Rien en corry:
    22 augustus 2017
    Lieve schat, we smullen van je verhalen en ontmoetingen. Vooral van de gevangenis vonden we interessant deed ons denken aan robbeneiland. En nu deverhalen uit Quebec!!
  4. Maaike:
    22 augustus 2017
    Leuuk lies! Haha sushi eten, wie had dat van jou verwacht Heel veel plezier in quebec!